Otázka
Obec má schválenou OZV O nočním klidu. Jsou také stanoveny vyjímky, kdy doba nočního klidu nemusí být dodržována. Asi 7 vyjímek, např.: v noci ze dne konání tradičních Svatovavřineckých hodů na den následující, konaných jeden víkend v noci ze soboty na neděli v měsíci srpnu. Obec pronajímá soukromé osobě malý bufet na venkovním hřišti.(Posezení pod otevřenou pergolou) Ve smlouvě je uvedeno, že provozní doba bude ukončena ve 22 h., aby nedocházelo neustále k rušení nočního klidu. Nový (budoucí) nájemce však požaduje, aby mohl příští rok provozovat občasné páteční či sobotní akce s časem ukončení ve 12:00 v noci, či i později. V okolí ale bydlí lidé, kteří jsou s tímto neustálým večerním hlukem nespokojeni. Bohužel dotyčný má v zastupitelstvu několik spřízněných duší, kteří se mu budou snažit vyhovět.(Nehledě na to, že on sám nyní pravděpodobně bude zastupitel. ) Je to v souladu se zákonem o nočním klidu? Pokud to zastupitelstvo schválí, může si pak dělat akce kdy chce a jak dlouho chce? Děkuji.
Odpovídal/upravoval | Pacholíková Marcela 13.10.2022 |
Odpověď:
Odpověď na Váš dotaz má dvě roviny, a to soukromoprávní (nájemní smlouva) a veřejnoprávní (zákaz rušení nočního klidu). Pro úplnost dodáváme, že nám není známa přesná úprava zákazu rušení nočního klidu ve Vaší obci, a proto je můžeme odpovídat pouze v obecné rovině.
Nejprve k obsahu nájemní smlouvy (soukromoprávní rovina). Vzhledem k zásadě autonomie vůle zakotvené v ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, je zásadně na smluvních stranách, jak upraví svá vzájemná práva a povinnosti v nájemní smlouvě. Pokud tedy obec jako pronajímatel umožní budoucímu nájemci provozovat předmětný bufet do doby přesahující 22 hod., nejedná se bez dalšího o porušování zákazu rušení nočního klidu a není ani dán důvod k neplatnosti takové nájemní smlouvy, jelikož je splněna obligátní podmínka k uzavření smlouvy, a to shoda smluvních stran o jejím obsahu. Předmětné jednání je tak v souladu s právními předpisy. Je samozřejmě otázkou, zda je vhodné, aby obec na požadavek nového nájemce přistupovala, pokud je zřejmé, že takové ujednání může v praxi vést k nechtěnému rušení veřejného pořádku v obci. Vzhledem k tomu by bylo vhodné ujednat v nájemní smlouvě současně např. smluvní pokutu za případné rušení nočního klidu v souvislosti s provozem bufetu, výpovědní důvod spočívající v případných stížnostech na hlučnost, apod. Případně se obec může zajistit tím, že nájemní smlouvu s „prodlouženou“ provozní dobou uzavře pouze na krátkou dobu (tzv. na zkoušku), aby v případě nespokojenost mohla buďto vybrat nového provozovatele bufetu, nebo uzavřít novou smlouvu se standardní provozní dobou bufetu.
Dále k zákazu rušení nočního klidu (veřejnoprávní rovina). Rušení nočního klidu může být klasifikováno jako přestupek dle ustanovení § 5 odst. 1. d), případně dle odst. 2 písm. a) citovaného ustanovení zákona 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoNP“). Podle odst. 7 citovaného ustanovení ZoNP je dobou nočního klidu doba od 22 hod. do 6 hod. s tím, že obec může obecně závaznou vyhláškou upravit výjimky z tohoto rozsahu nočního klidu (této možnosti využila Vaše obec). V případě, že ze strany jednotlivců, nebo provozovatele bufetu dochází k porušování nočního klidu, mohou se dotčení obyvatelé Vaší obce obrátit na Policii ČR, která může věc vyřešit uložením pokuty formou tzv. příkazu na místě, a to až do výše 10.000,- Kč. Pokud by k rušení nočního klidu docházelo opakovaně lze ve správním řízení uložit pokutu až do výše 15.000 Kč. Další možností je obrátit se na Krajskou hygienickou stanici, která na základě měření zjistí, zda byly při provozu bufetu překročeny hlukové limity. Hlukové limity jsou uvedeny v Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Při jejich překročení se provozovatel bufetu dopouští přestupku podle ustanovení § 92g odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoVZ“), za který je možné uložit pokutu do výše 3.000.000,- Kč. Rozdíl mezi výše uvedeným přestupky spočívá v tom, že přestupku rušení nočního klidu se mohou dopustit konkrétní fyzické osoby, případně provozovatel bufetu, které svým chováním porušují noční klid. Přestupku podle ZoVZ se naproti tomu se může dopustit pouze provozovatel bufetu, a to tím, že nezajistí, aby při provozu bufetu nedocházelo k porušování hlukových limitů (např. hlasitá hudební reprodukce, apod.).
Shrnutí. Skutečnost, že dle řádně uzavřené soukromoprávní smlouvy mezi obcí a nájemcem bude stanovena provozní doba bufetu na venkovním hřišti delší, nežli dříve stanovených 22 hod., nebrání obyvatelům obce, aby se v případě potřeby mohli domáhat příslušného veřejnoprávního zásahu proti porušování nočního klidu, případně porušování hlukových limitů při provozu bufetu. Pokud je předem jasné, že při provozu bufetu v pozdějších nočního hodinách bude docházet ke konfliktům, nejeví se jako rozumné přistupovat na požadavek nájemníka, případně by bylo vhodné do smlouvy doplnit kompenzační ujednání, aby obec měla možnost na případné problémy reagovat.
/Odpověď zpracoval advokát v rámci projektu "Vzdělávání zástupců a zaměstnanců obcí I. typu 2018 – 21", reg.č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_019/0010271, který je spolufinancován z EU./