Otázka
Dobrý den, zajímala by mě aktuální právní úprava provozu kamerového systému. Obec zřídila kamerový systém umístněný na její budově s odůvodněním, že chrání obecní majetek Kamery však sledují prostor kolem budovy 360 stupňů, zabírají i veřejnou komunikaci a hřiště, kde se volně pohybují lidé, aniž ,,ohrožují" obecní majetek. Stejně tak části soukromých pozemků a vstupy do soukromých objektů Přenos kamer pak nepřetržitě běží na monitorech v kanceláři hospodářky (teoreticky díky vzdálenému přístupu i u ní doma?), takže si vlastně monitoruje dění v obci. Provozní řád kde by bylo stanoveno, kdo k záznamům za jakých podmínek má přístup, jak jsou archivovány atd. podle všeho neexistuje. Označení, že obec je monitorována kamerami není, resp. pouze na okně obecního úřadu je malá nálepka symbolu kamery. Dle starosty a hospodářky je provoz kamer podmíněný obecní nebo státní policií neaktuální a údajně mají z UOOU vyjádření, že je za obec vše v pořádku. Děkuji za informaci.
Odpovídal/upravoval | Pacholíková Marcela 21.10.2022 |
Odpověď:
Domníváme se, že ve Vámi popisovaném případě, kdy tento „kamerový systém“ snímá i části soukromých pozemků a vstupy do soukromých objektů, jako jsou rodinné či bytové domy a jejich příslušenství (např. zahrada), půjde o porušení práva na ochranu soukromí, a to zejména ve smyslu ustanovení § 86 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších právních předpisů dle kterého nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život a pořizovat o tom zvukový nebo obrazový záznam.
Pokud jde o „obecní majetek“, kterým je dle Vašeho popisu např. hřiště či místní komunikace, tak tyto prostory jsou veřejným prostranstvím ve smyslu ustanovení § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen „zákon o obcích“), tudíž se domníváme, že v takovém případě obec monitorovat tyto prostory může, a to zejména z důvodu, že je dle ustanovení § 35 odst. 2 zákona o obcích obec pečuje i o zájem ochrany veřejného pořádku. Nicméně obec není zákonem o obcích ani jiným právním předpisem přímo zmocněna k pořizování a zpracovávání záznamů z veřejně přístupných míst, tudíž máme za to, že tento monitoring je oprávněna provádět obecní policie, a to v souladu s ustanovením § 24b zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen „zákon o obecní policii“). Požadavek monitorování či pořizování kamerových záznamů prostřednictvím obecní či státní policie je dle našeho názoru stále zachován. Dle rozhodovací praxe Nejvyššího správního soudu, a to např. dle rozsudku ze dne 25. 9. 2013, č.j. 4 As 75/2012-28 nemůže obec provozovat kamerový systém tak, že k němu má přístup nejen obecní policie, ale i zaměstnanci městského (obecního) úřadu, z čehož plyne, že i kdyby byl Vámi popsaný kamerový systém provozován obecní policií, tak by k němu neměli mít přístup zaměstnanci obecního úřadu jako např. hospodářka. Dále je dle ustanovení § 24b odst. 2 zákona o obecní policii třeba oznámit zřízení kamerových systémů v obci vhodným způsobem. Zákon o obecní policii však již dále nestanoví, jakým konkrétním způsobem má k takovému oznámení dojít.
Je však třeba uvést, že i v případě monitorování městskou policií je správcem osobních údajů obec, neboť obecní policie je pouze orgánem obce a sama tedy nemá právní subjektivitu. Na obec se tedy budou vztahovat povinnosti správce dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen „Nařízení“). S tím souvisí např. i požadavek článku 35 odst. 1 Nařízení, dle kterého je správce povinen provést posouzení vlivu zpracování na ochranu osobních údajů, pokud je pravděpodobné, že zpracování osobních údajů bude mít za následek vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob.
Naše závěry tedy ještě stručně shrnujeme. Máme za to, že lze monitorovat výhradně veřejná prostranství prostřednictvím kamer provozovaných obecní policií. Přestože je obecní policie orgánem obce, neměl by mít obecní úřad k záznamu z kamer volný přístup. Sledování veřejného prostranství a soukromých pozemků lze považovat za porušení zákona.
Odpověď zpracoval advokát v rámci projektu "Vzdělávání zástupců a zaměstnanců obcí I. typu 2018 – 21", reg.č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_019/0010271, který je spolufinancován z EU.