Právní poradna


Název: Občané bydlící v obci bez trvalého pobytu
Otázka

Dobrý den. Předpokládám, že nejsme jediní, kdo má občany, kteří v obci trvale bydlí (jsme malá obec 425 obyvatel), ale nemají zde trvalý pobyt. Zachytil jsem následující informaci v jednom článku: „Některé obce tuto situaci řeší tím, že pro své občany, tj. občany trvale hlášené v obci, mají různé „motivační“ programy, například v oblasti odpadového hospodářství apod., což spadá do jejich samostatné působnosti,“ přidává Zdeněk Vojtěch z Ministerstva financí. Zajímalo by mne o jakých motivačních programech mluví.


Odpovídal/upravoval Pacholíková Marcela 09.09.2022

Odpověď:

Na Vámi uvedený dotaz odpovídám následujícím způsobem. Jak bylo zcela správně uvedeno, pravomoc vybírat poplatky za komunální odpad na území obce patří do samostatné působnosti obce. Obec má dle platné právní úpravy tři možnosti, jakým způsobem zpoplatnit nakládání s komunálním odpadem. Zřejmě nejvyužívanější možností je stanovit místní poplatek na základě ust. § 10b zákona č. 565/1990 Sb., Zákon České národní rady o místních poplatcích ve formě obecně závazné vyhlášky. Alternativně je obec oprávněna vybírat poplatky na základě zákonného zmocnění dle ust. § 17a odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., Zákona o odpadech. Pokud obec nezvolí z výše uvedených možností, zbývá obci možnost uzavřít s plátcem smlouvu dle ust. § 17 odst. 5, Zákona o odpadech. Upozorňuji, že jednotlivé možnosti nelze kombinovat.

 Z pohledu obce je nerozhodné, zda-li je plátce osoba s trvalým pobytem, nebo osoba s jinak stanoveným typem pobytu. Obec má možnost zapojit se do několika programů, díky kterým získá za určitých podmínek poplatník slevu z poplatku. Mezi nejúspěšnější programy patří systém s čárovými kódy a tzv. systém ISNO. Systém s čárovými kódy spočívá v udílení bodů podle množství roztříděných surovin. Systém ISNO, tedy inteligentní systém nakládání s odpady, sleduje množství a složení roztříděného odpadu na domácnost. Dle výše uvedených kritérií získá poplatník slevu z poplatku. Obce, které se zapojí do těchto programů, stanoví výpočet slevy ve formě obecně závazné vyhlášky.

Další možnou alternativou je tzv. PAYT systém neboli zaplať, kolik vyhodíš. K zavedení PAYT systému není potřeba žádné legislativní změny. Nicméně by bylo nutné změnit systém odvozu odpadů. Za takových okolností by si každá obec musela sama zhodnotit přínosnost dosavadního systému odpadového hospodářství. Výhodou PAYT systému je odpovědný přístup obce k životnímu prostředí a následování trendů v odpadovém hospodářství. Na druhou stranu musí obecní činitelé zvážit otázku nákladů na zavedení nového systému.

O motivačních programech není v odpadové legislativě přímo pojednáno. Nicméně v roce 2014 bylo přijato nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015-2024, jež stanoví strategické cíle a zásady do roku 2024, kterými jsou zejména udržitelný rozvoj společnosti a snižování produkce odpadů. Za takových okolností doporučuji, aby se obec zapojila do jednoho z výše uvedených programů.

/Odpověď zpracoval advokát v rámci projektu "Vzdělávání zástupců a zaměstnanců obcí I. typu 2018 – 21", reg.č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_019/0010271, který je spolufinancován z EU./