Právní poradna


Název: Splátky obce DSO
Otázka

Omlouvám se, ale dovoluji si položit dotaz. Byl jsem účastníkem semináře sms 29.9. i s Vámi. Jsme členy DSO / 5 obcí / při budování kanalizace jsme využili půjčku 10 mil /m.j/ od Severočeských kanalizací s tím, že jej budou zpravovat a provozovat a po 10 letech bude celá soustava severočeských kanalizací a vovovodů, anebo vezmeme zpět soustavu do vlastní péče, což se i stalo. Odsouhlaseno zastupitelstvy všech obcí i DSO a na základě smlouvy od roku 2014 splácíme dlužnou částku/ 10 mil./ a to bude po dobu 5 let. Na základě zákona – novely 250/2000 – změny od 1.7. 2015, údajně bychom měli uzavírat každý rok veřejnoprávní smlouvu. Vzhledem k tomu, že to již běží a smlouva je podepsána na 5 let s SČVK / nestátní organizace, si myslíme , že to není nutné a názory finančních expertů a právníků se různí. Ten samý problém. DSO provozuje tuto kanalizaci, takže i vybírá stočné od připojených občanů. Vzhledem k tomu, že po 10 letech je stav neutěšený, musíme neustále něco opravovat a dokupovat, takže finance na provoz nestačí, takže členská schůze rozhodla , že každá obec/člen DSO se bude dle počtu občanů podílet na doplnění rozpočtu DSO /provozování a opravy kanalizace. Je zde nutné mez DSO a členy DSO sepisovat veřejno právní smlouvu. Někdo tvrdí opět, že DSO ne a jiní zastávají názor, že ano. My si myslíme, že to je nesmysl. Stanovy nám umožňují rozhodnout o doplnění rozpočtu DSO i jako členský příspěvek. Děkuji předem za Váš názor. Pokud bude nutno ještě něco upřesnit, je možné.


Odpovídal/upravoval Baueršímová Soňa 20.01.2016

Odpověď:

Obec se dotazuje, zda je povinna každoročně uzavřít veřejnoprávní smlouvu s dobrovolným svazkem obcí, jehož je členem, za účelem poskytnutí mu financí na úhradu splátky za vybudovanou kanalizaci. (Kanalizace byla vybudována na základě smlouvy dobrovolného svazku obcí a třetí osoby za cenu 10 mil. Kč s tím, že tato částka bude splacena do pěti let.)

Dále se obec obdobně dotazuje, zda je povinna uzavřít s dobrovolným svazkem obcí veřejnoprávní smlouvu, pokud mají členové dobrovolného svazku obcí v úmyslu zvýšit majetek dobrovolného svazku obcí, resp. doplnit jeho rozpočet o příspěvky jednotlivých členů.

Podle § 49 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o obcích“) je dobrovolný svazek obcí právnickou osobou vytvořenou obcemi za účelem ochrany a prosazování jejich zájmů. Dobrovolný svazek obcí jako právnická osoba má právo vlastnit majetek. V souladu s § 38 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o rozpočtových pravidlech ÚSC“) má dobrovolný svazek obcí právo hospodařit s majetkem, jenž do něj vložily jeho členové, a též s majetkem, který dobrovolný svazek obcí získal vlastní činností.

  1.           Z prvního dotazu vyplývá, že obec se ptá, zda jí zákon č. 24/2015 Sb., jenž novelizoval např. zákon o obcích a též zákon o rozpočtových pravidlech ÚSC, přikazuje každoročně uzavřít s dobrovolným svazkem obcí veřejnoprávní smlouvu i přesto, že v minulosti již byla uzavřena veřejnoprávní smlouva na poskytování dotací po dobu pěti let. (Pokud je dotaz obce zamýšlen jinak prosíme o jeho upřesnění a odpověď následně upravíme.)

Uvedená novela se týká § 85 písm. c) zákona o obcích, který uvádí Zastupitelstvu obce je vyhrazeno rozhodování o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 50 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí.“ Z uvedeného ustanovení tedy nevyplývá povinnost obce, resp. zastupitelstva obce, každý rok uzavřít s dobrovolným svazkem obcí veřejnoprávní smlouvu.

Domněnku obce o povinnosti každoročního uzavření veřejnoprávní smlouvy zřejmě vyvolalo slovní spojení „v jednotlivém případě“. Máme za to, že toto spojení je nutno vykládat jako „za jedním konkrétním účelem“ (srov. např. článek č. 98728. Novinky v poskytování dotací územních rozpočtů, dostupný na www.epravo.cz).

S ohledem na výše uvedené tedy obec nemusí každoročně uzavírat veřejnoprávní smlouvu s dobrovolným svazkem obcí, jelikož dotace obce jsou poskytovány za jedním konkrétním účelem – poskytnutí financí na splátky za vybudování kanalizace a smlouva již byla uzavřena.

Doplňujeme, že tato konkrétní veřejnoprávní smlouva byla uzavřena již přede dnem nabytí účinnosti novely zákona č. 24/2015 Sb. (20. 2. 2015) (obec uvádí v roce 2014) a tedy se na ni novela nevztahuje. Veřejnoprávní smlouva by tedy měla být (v závislosti na jejím znění, které nemáme k dispozici) platná po celou dobu pěti let poskytování úhrad za účelem splacení kanalizace.

  1.           V případě druhého dotazu může obec postupovat obdobně, jak je uvedeno shora. Tedy podle § 85 písm. c) zákona o obcích uzavřít na základě rozhodnutí zastupitelstva obce veřejnoprávní smlouvu s dobrovolným svazkem obcí o poskytnutí dotace dobrovolnému svazku obcí. Dotace musí být směřována na konkrétní účel. Upozorňujeme, že na tuto dotaci by se již vztahovala novela zákon č. 24/2015 Sb. a veřejnoprávní smlouva by tedy musela být uzavírána podle nových pravidel stanovených zejména v zákoně o obcích a zákoně o rozpočtech ÚSC.

Pokud však obec nechce uzavírat veřejnoprávní smlouvu právě z důvodu zdlouhavého procesu jejího přijetí, je možné navýšit majetek dobrovolného svazku obcí i jiným způsobem. Jedná se o zvýšení vkladu členů dobrovolného svazku obcí. To je zpravidla blíže upraveno ve stanovách konkrétního dobrovolného svazku obcí, jako v tomto konkrétním případě. Dále se zvýšením vkladu musí souhlasit i ostatní členové.

Podle § 85 písm. e) zákona o obcích o peněžitém i nepeněžitém vkladu do právnické osoby rozhoduje zastupitelstvo obce. Zastupitelstvu je podle tohoto ustanovení vyhrazeno rozhodovat o majetkových vkladech do jakýchkoli právnických osob, tedy i do dobrovolného svazku obcí (srov. např. Komentář k zákonu o obcích). Toto oprávnění nelze bez ohledu na výši vkladu svěřit jinému orgánu obce.  

Doporučujeme proto, aby členové při úmyslu navýšit majetek dobrovolného svazku obcí využili možnosti zvýšení členských vkladů, která není toliko časově a administrativně náročná, a nevyžaduje uzavření veřejnoprávní smlouvy, zejména pak za situace, kdy toto navýšení umožňují stanovy.