Otázka
Musí vnitřní předpisy, jejich úpravy, případné nové předpisy schvalovat zastupitelstvo?
Odpovídal/upravoval | Ženčáková Erna 22.10.2015 |
Odpověď:
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o obcích“) neupravuje bližší postup vydávání vnitřních směrnic. Máme za to, že je na místě upozornit, že zákon o obcích používá označení - vnitřní směrnice - (dále jen jako „směrnice“). Pouze v některých případech určuje zákon o obcích název konkrétní směrnice a případně, který orgán obce ji vydává. Zákon o obcích tímto způsobem vydání některých vnitřních předpisů obci ukládá.
To znamená, že je nutné rozlišovat jakou směrnici má obec v úmyslu vydat, jelikož podle toho je v některých případech určen i konkrétní orgán, který směrnici má vydá.
Směrnice obce tedy rozlišujeme na:
- a) směrnice, jejichž vydání zákon obci ukládá,
- b) další směrnice.
Směrnice, jejichž vydání zákon obci ukládá
Obec má povinnost vydat určitou směrnici ve více případech, zpravidla se jedná o směrnice, bez které by obec nemohla fungovat, např. jednací řád zastupitelstva. Vydávat tyto směrnice může být zákonem vyhrazeno zastupitelstvu, radě obce a starostovi, popř. tajemníkovi. Níže uvádíme několik příkladů.
Do působnosti zastupitelstva obce náleží zejména vydávání těchto směrnic:
1) jednací řád zastupitelstva obce podle § 96 zákona o obcích,
2) směrnice upravující zásady pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva obce podle § 84 odst. 2 písm. t) zákona o obcích.
Do působnosti rady obce náleží zejména vydávání těchto směrnic:
1) jednací řád rady obce podle § 101 odst. 4 zákona o obcích,
2) směrnice upravující pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností podle § 102 odst. 2 písm. n) zákona o obcích,
3) organizační řád obecního úřadu podle § 102 odst. 2 písm. o) zákona o obcích.
(V případě, že se v obci rada obce nevolí, vydává pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností a organizační řád obecního úřadu starosta.)
Do působnosti starosty náleží zejména vydávání těchto směrnic:
1) pracovní řád obecního úřadu,
2) spisový řád,
3) skartační plán
POZOR! Starosta má pravomoc vydat výše uvedené směrnice pouze v případě, že v obci není zřízena funkce tajemníka obecního úřadu (případně není obsazena). Jinak tyto směrnice vydává tajemník obce. Doplňujeme že, podle § 110 odst. 1 zákona o obcích se funkce tajemníka obce povinně zřizuje v obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností. Pro ostatní obce je zřízení funkce tajemníka dobrovolné.
Další povinnosti obce vydat vnitřní předpisy vyplývají dále ze zvláštních právních předpisů (např. obec je podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, povinna vydat vnitřní účetní předpis).
Další směrnice
Vedle výše uvedených povinných směrnic obec často vydává další vnitřní předpisy (např. podpisové řády, zásady pro nakládání s majetkem, dopravně provozní řády). Podle § 110 odst. 3 ve spojení s § 110 odst. 4 písm. e) zákona o obcích vydává další vnitřní směrnice obecního úřadu starosta, nevydává-li je rada obce. Upozorňujeme, že toto platí opět pouze v případě, že v obci není zřízena funkce tajemníka obecního úřadu (případně není obsazena). Jinak tyto směrnice vydává tajemník obce. (Pokud má obec tajemníka, náleží starostovi pouze pravomoc vydávat směrnice upravující činnost tajemníka a uvolněných členů zastupitelstva obce.)
Závěr a doporučení:
Obecně lze uvést, že směrnice vydává starosta v přenesené působnosti za podmínky, že obec nemá tajemníka. Pokud obec tajemníka má, náleží tato pravomoc až na výjimky tajemníkovi. Nestanoví-li zákon jinak, vydává směrnice starosta, popř. tajemník, samostatně. Jestliže se však má připravovaná směrnice týkat věci vymezené v působnosti jiného orgánu obce, doporučujeme, aby tento orgán danou směrnici před jejím vydáním schválil.
Vydání některých konkrétních směrnic je však zákonem o obcích a dalšími zákony vyhrazeno jinému orgánu obce např. zastupitelstvu či radě obce.
Dále doplňujeme, že vydané směrnice nesmí být v rozporu s právními předpisy ani s výše postavenými ostatními vnitřními předpisy (např. vnitřními předpisy kraje). Je také nutné dbát na jejich průběžnou aktualizaci.