Otázka
Zastupitelstvo obce schválilo hospodaření své příspěvkové organizace za rok 2014 a schválilo převedení kladného hospodářského výsledku zpět na účet zřizovatele. Přímo cituji z usnesení: "ZO schvaluje převod kladného hospodářského výsledku PO ZŠ a MŠ XX do investičního fondu PO a jeho následný odvod do rozpočtu zřizovatele".
Audit z kraje nám vytýká, že jsme neschválili HV, jeho převod do rezervního fondu PO, následně do investičního fondu PO a teprve poté odvod na účet zřizovatele. Požaduje i opravu usnesení ZO. Účetní PO citují zákon 250/2000 Sb., konkrétně § 30 zákona. Jak to má proběhnout dle zákona?
Odpovídal/upravoval | Ženčáková Erna 13.10.2015 |
Odpověď:
Podle § 23 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rozpočtových pravidlech ÚSC“) může obec zřizovat tyto organizace:
- vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity,
- příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytváří zisk,
- obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným,
- ústavy podle zvláštního zákona,
- školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu,
- veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona.
Z dotazu vyplývá, že obec zřídila příspěvkovou organizaci ZŠ a MŠ jako právnickou osobu podle § 23 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC. (Pokud by obec zřídila školskou právnickou osobu podle § 23 odst. 1 písm. e) zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC, bude situace jiná a tato odpověď se na tuto situaci nevztahuje.) To znamená, že vznik, zánik a hospodaření příspěvkové organizace se řídí zákonem o rozpočtových pravidlech ÚSC.
Podle § 8 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC hospodaří příspěvková organizace s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele, tedy obce. Dále též hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob a s dotacemi z EU. Podle § 29 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC tvoří příspěvková organizace rezervní fond, fond investic, fond odměn, a fond kulturních a sociálních potřeb.
- Rezervní fond
Příspěvková organizace tvoří rezervní fond ze svého zlepšeného výsledku hospodaření. Zlepšený výsledek hospodaření vzniká, pokud skutečné výnosy z hospodaření příspěvkové organizace spolu s provozním příspěvkem jsou vyšší než provozní náklady. Zřizovatel schválí tento zlepšený hospodářský výsledek co do výše (1. rozhodnutí) a následně je zřizovatel oprávněn jej přidělit (2. rozhodnutí) do rezervního fondu a případně do fondu odměn. (srov. např. § 30 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC).
Peněžní prostředky z rezervního fondu využívá příspěvková organizace např. k dalšímu rozvoji své činnosti, časovému překlenutí dočasného nesouladu mezi výnosy a náklady, úhradě případných sankcí uložených jí za porušení rozpočtové kázně či úhradě své ztráty za předchozí léta. Vedle těchto činností může příspěvková organizace převést část svého rezervního fondu do svého fondu investic, za podmínky, že k tomu získá souhlas zřizovatele. (3. rozhodnutí)
- Fond investic
Fond investic vytváří příspěvková organizace k financování svých investičních potřeb. Jeho zdrojem jsou mimo jiné právě převody z rezervního fondu ve výši povolené zřizovatelem. Podle § 31 odst. 2 písm. c) zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC uvádí, „Fond investic příspěvkové organizace se používá k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud takový odvod uložil.“ (4. rozhodnutí) Zřizovatel tedy může uložit příspěvkové organizaci, aby odvedla určité své prostředky do rozpočtu zřizovatele. Pokud toto zřizovatel učiní, jsou prostředky odváděny z fondu investic.
Závěr a doporučení:
Tedy z výše uvedeného vyplývá, že při převodu zlepšeného výsledku hospodaření příspěvkové organizace na obec jako jejího zřizovatele je potřeba učinit tato rozhodnutí:
- Schválení zlepšeného hospodářského výsledku příspěvkové organizace zřizovatelem co do jeho výše. (§ 30 odst. 1 věta první zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC)
- Přidělení zlepšeného výsledku hospodaření příspěvkové organizace zřizovatelem do rezervního fondu příspěvkové organizace. (§ 30 odst. 1 věta třetí zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC)
- Souhlas zřizovatele s převedením části rezervního fondu ve výši zlepšeného hospodářského výsledku do investičního fondu. (§ 30 odst. 4 zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC)
- Uložení příspěvkové organizaci odvést prostředky v investičním fondu ve výši zlepšeného hospodářského výsledku do rozpočtu zřizovatele. (§ 31 odst. 2 písm. c) zákona o rozpočtových pravidlech ÚSC )
Dle našeho názoru jsou tedy závěry auditu kraje správné. Dále doplňujeme, že rozhodnutí zastupitelstva znějící, „Zastupitelstvo obce schvaluje převod kladného hospodářského výsledku právnické osoby ZŠ a MŠ XX do investičního fondu právnické osoby a jeho následný odvod do rozpočtu zřizovatele“ není rozhodnutím ad 1, tedy schválením zlepšeného hospodářského výsledku, neboť zde chybí uvedení jeho výše. Doporučujeme proto jednotlivá rozhodnutí na zastupitelstvu projednat a odhlasovat samostatně a dle toho též vyhotovit zápis ze zastupitelstva. (např. Zastupitelstvo obce schvaluje zlepšený hospodářský výsledek příspěvkové organizace … za rok 2014 ve výši … Kč., Zastupitelstvo rozhodlo o přidělení zlepšeného hospodářského výsledku za rok 2014 ve výši … Kč v celé jeho výši do rezervního fondu příspěvkové organizace … apod.)