Právní poradna


Název: Dotace
Otázka

Je potřeba, aby před podáním dotace byl odsouhlasený záměr o dotaci zastupitelstvem?


Odpovídal/upravoval Pacholíková Marcela 09.09.2022

Odpověď:

Na Vámi položený dotaz odpovídám následujícím způsobem. V souladu s ust. § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen „zákon o obcích“) náleží do vyhrazené pravomoci rady obce hospodaření se schváleným rozpočtem. Žádný jiný obecní orgán tedy není oprávněn zasahovat do svěřených kompetencí rady, až na zákonem stanovené výjimky. Za takových okolností by měl neoprávněný zásah za následek neplatnost právního jednání.  Dále uvádím, že záměr poskytnout dotaci je plánovaným výdajem z obecního rozpočtu, tudíž spadá do okruhu úkolů a činnosti rady obce.

Poskytovatel v souladu s ust. § 10a odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů rozhoduje, zda-li bude dotace poskytnuta na základě žádosti žadatele, programu, nebo zvláštního právního předpisu. Z Vašeho dotazu zřejmě vyplývá, že iniciujete poskytnutí dotace formou zveřejnění dotačního programu. Pro dotační program se zvyklo užívat názvu záměr. Rozdíl mezi dotačním programem a záměrem je tedy v tomto konkrétním případě pouze terminologický.

Ve věci zveřejnění dotačního programu a poskytnutí dotace upozorňuji na skutečnost, že zveřejnění dotačního programu radou obce není vázáno na souhlas zastupitelstva z důvodů, které jsem popsal zejména v prvním odstavci textu. Nicméně zveřejnění dotačního programu je pouze první fází celého procesu poskytnutí dotace. Dotační program slouží v souladu s ust. § 10c zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zejména k tomu, aby vymezil účel programové dotace a další podmínky stanovené zákonem. Dále zajišťuje funkci informativní a rovněž kontrolní. Občané mají zcela nepochybně právo být informováni o nakládání s obecním majetkem.

 Pokud zastupitelstvo zveřejní dotační program, žadatel je i za takové situace povinen podat písemnou žádost, kterou následně přezkoumává příslušný obecní orgán. Lze tvrdit, že posouzení žádosti a poskytnutí dotace nelze považovat za totožné právní jednání. Konečné rozhodnutí o poskytnutí dotace náleží zastupitelstvu obce, které má povinnost vyjádřit souhlas s poskytnutím dotace dle ust. § 85 písm. c) zákona o obcích, pokud má požadovaná částka přesáhnout 50 000 Kč. V opačném případě o poskytnutí dotace rozhoduje rada obce v rámci zbytkové působnosti v souladu s ust. § 102 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.

 Závěrem píši, že zveřejnění dotačního programu není shodné právní jednání s poskytnutím dotace, ačkoliv k takovému cíli nepochybně směřuje. Za takových okolností není v kompetenci zastupitelstva rozhodovat o zveřejnění dotačního programu dle ust.  § 85 písm. c), zákona o obcích. Taková pravomoc náleží výhradně radě obce ve shodě s ust. § 102 odst. 2 písm. a), zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Rada obce nemá povinnost předkládat zastupitelstvu dotační program k souhlasu, jelikož dle ust. § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích rozhoduje o hospodářských prioritách bez součinnosti se zastupitelstvem.

/Odpověď zpracoval advokát v rámci projektu "Vzdělávání zástupců a zaměstnanců obcí I. typu 2018 – 21", reg.č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_019/0010271, který je spolufinancován z EU./