Právní poradna


Název: Podklady pro jednání zastupitelstva
Otázka

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda existuje časový limit, kdy máme , zastupitelé, obdržet podklady k jednání zastupitelstva. U nás jsou to 2 dny, ale někdy vzhledem k časovému vytížení v práci či rodině je to velmi krátká doba. Děkuji za odpověď.


Odpovídal/upravoval Novotná Marie 18.04.2021

Odpověď:

Na Vámi položený dotaz odpovídám tím způsobem, že zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen „zákon o obcích“) výslovně nestanoví povinnost, ani časovou podmínku k vytváření a zasílání podkladových materiálů jednotlivým členům zastupitelstva obce. Zákon pouze stanoví, že informace o místě, době a navrženém programu zasedání zastupitelstva mají být zveřejněny minimálně 7 dní před samotným zasedáním dle ust. § 93 zákona o obcích.

 Přesto se dá souhlasit s Vaším tvrzením, že uvedená dvoudenní lhůtu na seznámení se s materiály může být v mnoha případech nedostatečná. Z komentářového výkladu ostatně vyplývá, že členové zastupitelstva obce by měli mít dostatečný časový prostor k tomu, aby se seznámili s navrhovaným obsahem zasedání, k čemuž nepochybně slouží podkladové materiály. Členové zastupitelstva obce rovněž vstupují do výkonu veřejné funkce se slibem, že funkci budou vykonávat svědomitě, v zájmu obce a jejích občanů. Pokud má tedy člen zastupitelstva obce vykonávat funkci svědomitě a v zájmu obce, měly by mu být podkladové materiály zpřístupněny s dostatečným předstihem, aby byl schopen danou problematiku zhodnotit komplexně z hlediska všech možných okolností. S tím souvisí, že obec je povinna jednat při nakládání s obecním majetkem v souladu s péči řádného hospodáře. Ačkoliv je zastupitelstvo obce kolektivním orgánem, povinnost péče řádného hospodáře se vztahuje i na jednotlivé členy zastupitelstva obce podle ust. § 159 odst. 1 zákona č. 89/2012Sb., občanský zákoník. Domnívám se však, že takovou povinnost nelze dost dobře splnit, pokud mají členové zastupitelstva obce pouze dva dny k seznámení se s podkladovými materiály. Obávám se, že za takových okolností nemusí být možné řádně vyhodnotit všechny důsledky přijatého rozhodnutí. Proto si členové zastupitelstva obce mohou v konečném důsledku počínat neinformovaně a v úvahu přichází i možný rozpor s péčí řádného hospodáře.

 Je ovšem pouze na samotných členech zastupitelstva obce, jak si upraví otázku přípravy a rozesílání podkladových materiálů pro zasedání zastupitelstva obce. Úpravu může zastupitelstvo přijmout jako součást svého jednacího řádu v souladu s § 96 zákona o obcích. Jak již bylo uvedeno výše, zákon žádnou takovou povinnost ale obci nestanoví. Členové zastupitelstva obce ovšem musí jednat s péčí řádného hospodáře, a tak je pouze na nich, zda budou ochotni o záležitosti rozhodnout bez dostatečné znalosti všech podkladů. Ani podle judikatury Nejvyššího správního soudu tak nebude na překážku projednání věci, pokud se tak zastupitelé rozhodnou i přes to, že by materiály např. nebyly rozeslány vůbec nebo by nebyla dodržena lhůta pro jejich rozeslání stanovená jednacím řádem. Proto Vám doporučuji apelovat na změnu jednacího řádu, který bude dostatečně reflektovat pozici neuvolněného člena zastupitelstva obce, aby i takový členové měli dostatečný čas na seznámení se se všemi podklady pro své rozhodnutí.