Otázka
Dobrý den, je obecní úřad jako příslušný silniční správní úřad podle § 40 odst. 3 písm. c) zákona o pozemních komunikacích povinen vždy vydat rozhodnutí o zvláštním užívání komunikace ve smyslu § 26 odst. 6 písm. d) uvedeného zákona, nebo je vydání rozhodnutí na uvážení úřadu dle konkrétního případu? Konkrétně se jedná o nové kabelové vedení v pozemku silnice I. třídy, kdy je majitelem pozemku obec, přípojka se nachází v pozemku mimo silnici (předpokládám, že příslušným správním úřad je tak v tomto případě Krajský úřad a obecní úřad není oprávněn rozhodnutí vydat). Nicméně v případech, kdy je příslušným silničním správním úřadem obecní úřad mi není známo, že by v minulosti podobná rozhodnutí vydával. Pokud by je nyní v případech, kdy je k tomu podle zákona příslušný, začal u přípojek a přeložek inženýrských sítí vydávat a vybíral za ně poplatek podle zákona č. 634/2004 Sb, nejsou taková rozhodnutí vzhledem k jejich absenci v předešlých letech napadnutelná? Lze taková rozhodnutí vydávat i u pozemků, v nichž už se několik vedení inženýrských sítí nachází a uvedené rozhodnutí na ně v minulosti vydáno nebylo? Má na vydání rozhodnutí vliv zahrnutí či absence komunikace v pasportu? Děkuji za odpověď
Odpovídal/upravoval | Pacholíková Marcela 09.09.2022 |
Odpověď:
Ze znění dotazů jsme se pokusili identifikovat několik dílčích otázek, kterých se dotaz týká a zaměřili jsme tyto jednotlivé otázky obecně.
Příslušnost obecního a krajského úřadu k vydání rozhodnutí
- 40 odst. 3 písm. c) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích v účinném znění stanoví pravomoc krajského úřadu rozhodovat o zrušení silnic II. a III. třídy po udělení souhlasu Ministerstvem obrany a Ministerstvem dopravy. Obecnímu úřadu jako silničnímu správnímu úřadu tedy žádnou pravomoc nestanoví. Pravomoci obecního úřadu jako silničního správního úřadu stanoví § 40 odst. 5 zákona o pozemních komunikacích. Podle písm. b) tohoto ustanovení obecní úřad vykonává působnost silničního správního úřadu ve věcech místních pozemních komunikací. Pokud se tedy jedná o pozemní komunikaci, která byla zařazena do kategorie silnice I. třídy, není obecní úřad příslušný vydávat rozhodnutí o povolení ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace ve smyslu § 25 odst. 6 písm. d) zákona o pozemních komunikacích (domníváme se, že tazatel v dotazu měl na mysli toto ustanovení zákona o pozemních komunikacích). Silničním správním úřadem příslušným v takovém případě vydat toto rozhodnutí je krajský úřad podle ust. § 40 odst. 3 písm. d) zákona o pozemních komunikacích.
Krajský úřad bude o zvláštním užívání pozemní komunikace rozhodovat i v případě, že vlastníkem pozemní komunikace (vlastníkem silnice I. třídy je podle § 9 odst. 1 stát) a pozemku, na kterém je tato pozemní komunikace umístěna, není ta samá osoba.
Právní nárok na zvláštní užívání pozemních komunikací
Obecně dále uvádíme, že soudy ve své rozhodovací činnosti došly k závěrům, podle kterých není na zvláštní užívání pozemních komunikací právní nárok. Vždy ovšem bude nutné, aby měl správní orgán dostatečné podklady pro svoje rozhodnutí o zamítnutí žádosti o povolení zvláštního užívání pozemní komunikace. Vždy je tedy nutné o podané žádosti rozhodnout a řádně odůvodnit, na jakých skutkových a právních závěrech je vydané rozhodnutí postaveno, aby nebylo projevem svévole.
Inženýrské sítě v silničním pozemku bez předchozího povolení
Podle § 26 odst. 6 písm. d) zákona o pozemních komunikacích je zvláštním užíváním pozemní komunikace také umístění inženýrských sítí a jiných vedení všeho druhu v silničním pozemku (podle § 11 odst. 1 je silničním pozemkem pozemek, na němž se nachází těleso pozemní komunikace a silniční pomocný pozemek). Ve Vašem případě tedy je nutné mít k takové činnosti povolení silničního správního úřadu, kterým je v tomto případě krajský úřad, jak bylo rozebráno výše.
Jak uvádíte, v silničním pozemku se nacházejí i vedení inženýrských sítí, pro které nebylo v minulosti vydáno žádné rozhodnutí o zvláštním užívání pozemních komunikací. Zde upozorňujeme, že původní zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích obsahoval ustanovení § 18, podle kterého za určitých podmínek bylo možné takto ukládat inženýrské sítě i bez povolení silničního správního úřadu. Na zákonnost budoucích rozhodnutí o uložení dalších inženýrských sítí by toto nicméně nemělo mít vliv, jelikož se jedná o zcela nové řízení, ohled na již existující inženýrské sítě v silničním pozemku může silniční správní úřad vzít v rámci uvážení, zda ještě může povolit uložení dalších sítí. Jinak z tohoto důvodu rozhodnutí napadnutelné není.
Rozhodování správního orgánu o již uloženém vedení
Podle přechodných ustanovení § 45 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích není třeba žádat povolení ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace podle § 25 odst. 6 písm. d) zákona o pozemních komunikacích pro vedení, která byla ke dni účinnosti zákona o pozemních komunikacích již uložena v silničních pozemcích. Z toho tedy jednoznačně plyne, že zpětné rozhodování o již uložených vedeních není možné. Zároveň by takový požadavek na získání povolení podle nového zákona bylo nutné považovat za pravou retroaktivitu, která je vyloučena podle konstantní judikatury Ústavního soudu. To se samozřejmě týká pouze těch vedení, která byla uložena v souladu s dosavadními právními předpisy, nikoliv těch, které jsou v silničním pozemku uloženy zcela protiprávně (tedy nesplňují ani požadavky původního zákona).
Samozřejmě v případě zřizování nových staveb (přípojek, přeložek) již bude nutné, aby bylo vydáno povolení ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace podle účinného zákona o pozemních komunikacích.
Zahrnutí nebo nezahrnutí pozemní komunikace do pasportu komunikací a vliv na řízení o zvláštním užívání pozemní komunikace
Zahrnutí nebo naopak nezahrnutí pozemní komunikace do pasportu, jakožto základní evidence komunikací podle § 5 odst. 1 vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích nemá na toto řízení žádný vliv. Pasport komunikací je pouze evidenční nástroj a právní stav pozemních komunikací nijak nezakládá ani nemění, pouze jej eviduje. Není tudíž rozhodné, zda pozemní komunikace v pasportu komunikací zahrnuta je, či nikoliv. Pro určení toho, zda se o pozemní komunikaci jedná a pro její zařazení kategorie a třídy je rozhodné naplnění definičních znaků pozemní komunikace podle § 2 odst. 1 zákona o pozemních komunikací a případné zařazení pozemní komunikace do kategorie a třídy rozhodnutím příslušného silničního správního úřadu podle § 3 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích.
/Odpověď zpracoval advokát v rámci projektu "Vzdělávání zástupců a zaměstnanců obcí I. typu 2018 – 21", reg.č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_019/0010271, který je spolufinancován z EU./