Otázka
Dobrý den, v obci probíhá prodej malých pozemků před rodinnými domy občanů obce tzv.předzahrádek. Prodej jednoho z pozemků již byl schválen usnesením ZO konkrétnímu občanovi, ale ten bohužel ještě před podpisem kupní smlouvy zemřel. Jak máme dále postupovat? Je nutné revokovat dané usnesení o prodeji, znovu zveřejnit záměr nebo lze postupovat jinak? Pozůstalá rodina má o koupi pozemku i nadále zájem. Děkuji za odpověď
Odpovídal/upravoval | Tomová 21.12.2018 |
Odpověď:
Pokud byla v záměru označena konkrétní fyzická osoba, jedná se o tzv. adresný záměr, tedy záměr, v němž obec předem vyjádří svou vůli disponovat s majetkem vůči určité osobě. S adresným záměrem je spojen zejména problém, zda je tento záměr pro obec „praktický“.
Jestliže obec učiní adresný záměr učinit majetkoprávní úkon s určitou osobou, nelze v tom spatřovat kolizi s obecním zřízením, neboť tento záměr předznamenává možnost smluvního projevu obce při nakládání s jejím majetkem a je tedy obecně dovolený. Byl-li takový adresný záměr zveřejněn, neznamená to, že pouze a jen v záměru označený subjekt se nakonec stane nabyvatelem vlastnického práva, neboť obec může dospět k závěru, že by bylo pro ni výhodnější například uzavřít předmětnou smlouvu s jiným subjektem či právě s označeným subjektem v záměru již smlouvu uzavřít nelze (např. právě z důvodu úmrtí). V takovém případě je ovšem zapotřebí přistoupit ke zveřejnění nového záměru, neboť v záměru byla označena jiná osoba a uzavřená smlouva by neodpovídala podmínkám stanoveným v záměru a je třeba vydat záměr znovu.
Pokud by obec vydala záměr, který není adresný, ale pouze obecný a neurčuje tak osobu, ani nijak není v rozporu s podmínkami nové zamýšlené dispozice, není dle našeho názoru nutné záměr zveřejňovat znovu ve všech případech. Vždy je ovšem třeba vážit transparentnost celé dispozice. Pokud obec se schválením dispozice nespěchá, dá se z důvodu opatrnosti doporučit, aby byl záměr zveřejněn znovu, zejména s ohledem na případné spory o platnost smlouvy, jelikož pokud není záměr zveřejněn v případech, kdy obec takovou povinnost má, je smlouva absolutně neplatná. V daném případě by ale dle našeho názoru bylo zřejmě možné považovat danou dispozici za transparentní, i kdyby záměr nebyl zveřejněn znovu s ohledem na okolnosti případu. Zejména jedná-li se, jak uvádíte, o pozemek, který je prodáván pozůstalým po osobě, pro niž byla dispozice schválena a také tento pozemek úzce souvisí s užíváním jejich jiného pozemku, v obdobných případech je vůle obce obdobná a jedná se o prodej za stejnou cenu, která již byla schválena. Uveřejnit nový záměr by bylo ovšem nutné v případě, že vzhledem k okolnostem uběhla od zveřejnění záměru do rozhodnutí příslušného orgánu delší doba, tato doba se musí také posuzovat vzhledem k okolnostem případu. V těchto případech je vhodné vycházet z četnosti zasedání zastupitelstva, obtížnosti dané dispozice, významu dispozice pro obec a dalších okolností.
Výše uvedené se ovšem týká pouze zveřejnění záměrů disponovat s majetkem obce. Vždy bude třeba přijmout nové usnesení příslušného orgánu, které danou dispozici schválí. Původní usnesení je z důvodu právní jistoty vhodné výslovně zrušit (třebaže by se jinak uplatnila zásada, že nové usnesení fakticky „ruší“ staré, pokud vedle něj toto nemůže obsahově obstát).