Otázka
Může obecní úřad osvobodit od poplatku za odpady dle novely zákona o odpadech č. 266/2015 Sb. na základě žádosti poplatníka z důvodu sociálně tíživé situace § 16a za matku a tři nezletilé děti za rok 2015.2016? Děkuji
Odpovídal/upravoval | Tomová 26.04.2018 |
Odpověď:
Obecní úřad může od poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen „poplatek za komunální odpad“), osvobodit poplatníka za splnění několika podmínek, které stanoví § 16a zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „zákon o místních poplatcích“). Jmenovitě z důvodu odstranění tvrdosti právního předpisu, tedy jak případné tvrdosti zákona, tak obecně závazné vyhlášky obce (např. proto, že dopad poplatku je likvidační), lze osvobodit pouze od poplatku za komunální odpad nebo jeho příslušenství a lze-li to s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit (odůvodnit). Pokud obec shledá všechny tyto podmínky za splněné, lze osvobodit poplatníka od placení poplatku za komunální odpad. Je však třeba dbát na to, aby obec jakožto správce poplatku nepostupovala diskriminačně. Od poplatku musí být osvobozeni všichni poplatníci nacházející se v obdobné situaci, kteří o osvobození požádají.
Pokud jde o období, za které je možné poplatky prominout, zákon o místních poplatcích tuto otázku neupravuje. Podle obecné úpravy obsažené v § 259 zák. č. 280/2009 Sb., daňový řád, lze prominout daň (poplatek) od vzniku poplatkové povinnosti do doby uplynutí lhůty k placení daně (poplatku), která činí šest let ode dne splatnosti daně (poplatku). Podle přechodných ustanovení novely zákona o místních poplatcích č. 266/2015 Sb., je možné aplikovat osvobození od poplatku podle § 16a zákona o místních poplatcích i na poplatky vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto ustanovení, tedy i např. na poplatek za rok 2015. Prominout lze i poplatek, který již byl zaplacen, v tomto případě se na takto zaplacený poplatek hledí jako na přeplatek.
Podotýkáme, že osvobození od poplatku z důvodu tvrdosti dopadu obecně závazné vyhlášky by měl být institut používaný spíše výjimečně a mělo by být hledána jiné systémové řešení.