Zprávy redaktorů

Zákon o státní službě III – poznej svého úředníka

Dorňák Libor 17.06.2015 00:00:00

Státní úředník – specifika, povinnosti, zařazení.

Se služebním zákonem se vrací i závan tradice – v naší společnosti se opět objeví radové. A také vrchní radové a ministerští radové a vládní radové, ale také třeba odborní referenti. A jak se v tom teď vyznat? Ač se to nezdá, těchto titulů není zase tolik, rozhodně méně než hodností u vojska. Tituly přibližně odpovídají platovým třídám, které jsou zase striktně vázány na vzdělání a zastávanou pozici. Referenti a odborní referenti jsou zaměstnanci do max. 10. platové třídy, zatímco radové odpovídají 10. – 13. třídě a vrchní radové pak 14. – 16. platové třídě.

A co přívlastky „odborný,“ „ministerský,“ a „vládní“? Tato slova nijak neovlivňují „hodnost,“ pouze nám napoví, kde který úředník pracuje – ministerský rada je zaměstnancem Úřadu vlády ČR, ministerský rada některého z ministerstev a odborného radu najdeme např. na finančním úřadě či v Agentuře pro ochranu přírody a krajiny.

A co vlastně znamená onen služební poměr? Úředník již nebude uzavírat smlouvu s tím či oním úřadem, nýbrž bude jednostranným správním aktem přijat do služebního poměru k České republice. Ve své práci se pak nebude řídit zákoníkem práce, ale právě služebním zákonem. Např. odpovědnost za nezákonné rozhodnutí nebo nesprávný úřední postup, která je, dle zákoníku práce 4,5 násobek platu je dle služebního zákona 8 násobek platu.

Služební zákon, tak jak platí, se vyhnul tomu, aby se ze státních úředníků stala svébytná kasta, tak jak ji známe z mnoha jiných zemí – nemají zvláštní příplatky, ani výsluhy, úřednické zkoušky jsou otevřené veřejnosti. Úředník totiž po svém nástupu musí do roka složit obecnou a odbornou zkoušku, jinak mu služební poměr zaniká. Cílevědomý občan však může složit zkoušku sám, ze své vlastní iniciativy a pak se hlásit na místo s tím, že má drobný náskok. Ostatně k různým pozicím se budou vázat i různá množství odborných zkoušek, vedoucí úřadů jich tak budou muset vykázat několik dle požadované odbornosti.

Mnoho oblastí služebního zákona ještě zůstává otevřeno ověření praxí a v nejbližších letech se nejspíše dočkáme menších úprav a doladění, ale doufejme, že služební zákon, jako součást nezbytné reformy veřejné správy, přinese řád, přehlednost a transparentnost.

Mgr. Libor Dorňák